Кариера

ТРЗ и Личен състав: Сърцето на всяка успешна организация

В наши дни бизнес средата е повече от динамична, а дейностите на ТРЗ и Личен състав са ключови за успешното управление на най-ценния ресурс на всяка компания - нейните служители.

За да бъде ефективен този процес, се изисква както прецизно познаване на процесите, касаещи ТРЗ (Труд и работна заплата), така и тяхното адекватно прилагане.

В следващите редове на тази статия от „Мамчета“ ще те запознаем в детайли с дейностите на ТРЗ и Личен състав.

Остани с нас докрай, за да разбереш защо администрацията е гръбнакът на фирмата.

Ще получиш и бонус информация - как се изчислява майчинството в контекста на ТРЗ процесите.

Настани се удобно и да започваме!

Какво е ТРЗ? | ТРЗ и Личен състав📇🧑‍💻📄

За да те въведем в темата, на първо време ще изясним значението на понятията, които вече споменахме и около които ще продължи да се върти днешната тема.

И така - ТРЗ е съкращение от „Труд и работна заплата“. Това е една цялостна административна дейност.

Отговорностите на служителите в този отдел са свързани с изчисляване на възнаграждения, удръжки, осигуровки, данъци, отпуски и болнични, свързани с работниците във фирмата.

Специалистите, предоставящи така важните ТРЗ услуги, имат ключова роля в това да се гарантира, че:

  • Всеки служител в компанията получава точно възнаграждение
  • Работодателят спазва всички нормативни изисквания, касаещи трудовите отношения

ТРЗ и Личен състав

Какво включват функциите на ТРЗ?🧑‍💻

Някои от основните функции на отдел „Труд и работна заплата“ включват:

  • Изготвяне на ведомости за възнаграждения
  • Изчисляване за здравни и социални осигуровки
  • Обработка на отпуски и болнични
  • Подаване на декларации към Националната агенция за приходите (НАП)
  • Контрол на трудовия стаж и натрупаните осигурителни права
  • Проследяване на промени в осигурителното законодателство и в Кодекса на труда

Какво е Личен състав? | ТРЗ и Личен състав🧑‍💻

„Личен състав“ е онзи отдел във всяка организация, който отговаря за цялостното управление на човешките ресурси в административен аспект.

Този процес обхваща периода от постъпването на даден служител във фирмата до евентуалното прекратяване на трудовото му правоотношение.

Това включва водене на трудови договори и досиета, анекси, заповеди за отпуск, повишения, преместване, наказания и други. Служителите, които имат отговорността да следят за това, се грижат за:

  • Сключването, изменението и прекратяването на трудовите договори
  • Подготовката на длъжностни характеристики
  • Следене на обучения и квалификации
  • Администриране на работно време и отпуски
  • Водене на лични досиета и архивиране

ТРЗ и Личен състав често работят съвместно и дори функционират като единна административна единица в организацията. Причината за това е, че много от процесите са взаимосвързани.

ТРЗ и Личен състав, какво е

Защо ТРЗ и Личен състав са критично важни за всяка компания?📇🧑‍💻

Може би ще те изненадаме, като ти кажем, че всеки бизнес, който има поне един служител, се нуждае от добър ТРЗ и Личен състав.

Това е така, защото неправилно предоставените административни услуги, свързани с изчисляване на заплати, несвоевременно подаване на данни към НАП и невалидни договори, водят до глоби.

Но това не е всичко. В резултат на подобен тип некоректност от страна на фирмата служителите губят доверие в работодателя си.

В някои случаи дори се стига до съдебни спорове.

От друга страна, добре организираният отдел ТРЗ и Личен състав е гаранция за:

  • Спазване на трудовото и осигурителното законодателство
  • Вътрешна прозрачност
  • Удовлетворение от страна на служителите
  • Коректност в управлението на човешкия капитал

Защо майчинството е важен елемент в ТРЗ процесите?👩‍🍼📄

Един от най-сложните и чувствителни за администриране процеси в системата на ТРЗ и Личен състав се явява майчинството и свързаните с него уреждане и изчисляване.

Ако приемем, че ти си служителка, на която предстои да излезе в отпуск поради раждане на дете, следва да зададем въпроса „Как се изчислява майчинство?“.

Отговорът му се крие в дейността на специалиста по човешки ресурси, който трябва да:

  • Подготви необходимата документация - заявление, удостоверения и медицински документи
  • Изчисли обезщетението за бременност и раждане. В България към момента това възлиза на 90% от среднодневното брутно възнаграждение за последните 24 месеца.

Това важи за дамите, осигурени за майчинство и общо заболяване.

  • Подаде данните към Националния осигурителен институт (НОИ), за да може институцията да започне да изплаща съответното обезщетение.

Защо майчинството е важен елемент в ТРЗ процесите

За какво трябва да следи специалистът?📇🧑‍💻📄

Много е важно да знаеш, че тази процедура не е просто формалност.

Ако има грешка в подадената информация (например неправилно изчислен доход, невярна осигурителна ставка или липсващ месец), е възможно да получиш по-ниско обезщетение, което е изключително неприятно.

Специалистът от отдел „Човешки ресурси“ състав трябва да следи дали:

  • Имаш прекъсване в осигуряването
  • Си била отпуск (платен или неплатен) или болничен
  • Имаш нужния стаж за обезщетение (12 месеца осигуряване за общо заболяване и майчинство)

Заключение🧑‍💻

Както сама разбра, ТРЗ и Личен състав не са просто отдели в една корпорация, независимо колко голяма е тя.

Те подсигуряват не само точност в заплащането, но и хуманно отношение към всяка житейска ситуация - от наемане до пенсиониране и всичко между тях.

За още полезна и интересна информация, следи нашия блог!

Коментари

Споделяне

Последвай ни

Instagram лого

mamcheta

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от общността на мамчетата!